Skip to content

Poziomy znajomości języka

Poziomy znajomości języka

Rada Europy i autorzy CEF proponują 6 poziomów zaawansowania A1, A2, B1, B2, C1, C2. Do każdego z tych poziomów istnieje opis 4 podstawowych umiejętności, które podajemy Państwu poniżej.

Poziom A1 Breakthrough
(podstawowy)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
DELF 1 – A1, TELC – A1

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Jestem w stanie zrozumieć znajomo brzmiące słowa i bardzo proste wyrażenia dotyczące mojej osoby , rodziny i najbliższego otoczenia zakładając, że rozmówca mówi wolno i wyraźnie.

Czytanie ze zrozumieniem: Umiem rozpoznać znajome mi nazwy i słowa. Rozumiem bardzo proste zdania np. widniejące na tablicach ogłoszeniowych, plakatach i reklamach.

Mówienie: Jestem w stanie komunikować się w sposób prosty pod warunkiem, że rozmówca jest gotowy powtórzyć wolniej i innymi słowami swoją wypowiedź i ułatwić mi sformułowanie zamierzonej wypowiedzi własnej; prosta komunikacja w sklepie, w pociągu, dworcu kolejowym, lotnisku, hotelu, restauracji.

Używam prostych wyrażeń i zdań aby opisać miejsce zamieszkania, znajome osoby. Potrafię odpowiedzieć i zadać bardzo proste pytania dotyczące dobrze znanych mi tematów. Potrafię użyć słów i wyrażeń bardzo prostych po to, aby opisać siebie, swoje mieszkanie i ludzi, których znam. Pisanie: Potrafię napisać krótką i prostą kartkę pocztową np. pozdrowienia z wakacji. Umiem wypełnić formularz, np. kartę hotelową dotyczącą danych osobowych: imię, nazwisko, adres, narodowość itp.

Poziom A2 Waystage
(niżej średniozaawansowany)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
Key English Test (KET), DELF 1 – A2, TELC – A2

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Rozumiem pojedyncze zdania oraz często używane słowa dotyczące spraw bezpośrednio ze mną związanych (podstawowe informacje osobiste, informacje dotyczące rodziny, zatrudnienia, robienia zakupów, najbliższego otoczenia).Rozumiem sens prostej, krótkiej i jasno sformułowanej wiadomości czy ogłoszenia.

Czytanie ze zrozumieniem: Umiem przeczytać ze zrozumieniem bardzo krótkie i proste teksty np. prywatny list. Potrafię odnaleźć konkretną i przewidywalną informację w prostym tekście z życia codziennego (np. ogłoszeniu, prospekcie, karcie menu, czy też rozkładzie jazdy).

Mówienie: Umiem porozumieć się w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych wymagających bezpośredniej wymiany informacji na znane mi tematy. Potrafię opisać za pomocą prostych wyrażeń i zdań swoją rodzinę, inne osoby, swoje wykształcenie, obecną lub ostatnio wykonywaną pracę, warunki życia. Potrafię poradzić sobie w krótkiej i prostej towarzyskiej wymianie zdań nawet wtedy kiedy nie rozumiem wystarczająco dużo, aby poprowadzić samodzielnie rozmowę.

Pisanie: Potrafię sporządzić krótką, prostą notatkę lub pisemną wiadomość dotyczącą bezpośrednich potrzeb. Umiem napisać bardzo prosty prywatny list zawierający np. podziękowanie.

Poziom B1 Threshold
(średniozaawansowany)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
Preliminary English Test (PET), Business English Certificate Preliminary (BEC Preliminary), Zertifikat Deutsch (ZD), DELF 1 – A3, A4, TELC B1

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Rozumiem sens jasnej, wypowiedzi w standardowym języku na bliskie mi tematy, powstałe zwykle w kontekście pracy, szkoły, czasu wolnego. Umiem wyłowić najważniejsze informacje z wielu audycji radiowych czy programów telewizyjnych poświęconych bieżącym wydarzeniom, lub zagadnieniom z mojej dziedziny zawodowej lub związanej z zainteresowaniami, o ile mówi się stosunkowo wolno i wyraźnie.

Czytanie ze zrozumieniem: Rozumiem teksty, które zawierają najczęściej używane słowa w języku codziennym lub zawodowym. Rozumiem opis wydarzeń, uczuć a także życzenia zawarte w prywatnym liście.

Mówienie: Potrafię, używając prostych zwrotów opisać doświadczenie, wydarzenie, marzenie, nadzieję, czy zamierzenie i uczestniczyć bez przygotowania w rozmowie na znane i interesujące mnie tematy (np. rodzina, spędzanie wolnego czasu, praca, podróże, bieżące wydarzenia). Potrafię opisać historię, opowiedzieć treść książki lub filmu i wyrazić na ten temat swoja opinię. Umiem krótko wytłumaczyć i uzasadnić swoją opinię lub plany na przyszłość. Potrafię poradzić sobie w większości sytuacji, które mogą wydarzyć się podczas podróżowania w kraju, gdzie używa się danego języka.

Pisanie: Potrafię napisać prosty zwięzły tekst na znany mi lub interesujący mnie temat. Potrafię napisać list opisujący moje osobiste doświadczenia, przeżycia i wrażenia.

Poziom B2 Vantage
(Wyżej średniozaawansowany)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
First Certificate English (FCE), Bussines English Certificate (BEC Vantage), Zertifikat Deutsch fur den Beruf (ZDfB), DELF 2 – A5, A6, TELC – B2

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Potrafię zrozumieć dłuższą wypowiedz lub wykład i śledzić złożoną argumentację pod warunkiem, że jej temat jest mi w miarę znany. Rozumiem większość wiadomości i programów telewizyjnych poświęconych bieżącym wydarzeniom oraz większość filmów o ile używa się w nich języka standardowego. Czytanie ze zrozumieniem: Potrafię przeczytać i zrozumieć artykuł lub raport dotyczący bieżących problemów, w którym prezentowane jest określone stanowisko lub punkt widzenia autora. Rozumiem współczesny tekst literacki pisany prozą.

Mówienie: Umiem porozumiewać się w sposób dość spontaniczny, z pewną dozą swobody, co umożliwia mi komunikację z obcokrajowcem. Potrafię w sposób przejrzysty i szczegółowy przedstawić wiele tematów z kręgu moich zainteresowań. Mogę czynnie uczestniczyć w dyskusji na bliskie mi tematy, przedstawiać i bronić swych poglądów. Umiem przedstawić określony punkt widzenia wskazując na pozytywne i negatywne strony poszczególnych rozwiązań.

Pisanie: Potrafię napisać przejrzysty, szczegółowy tekst na wiele tematów związanych ze swoimi zainteresowaniami i wyrazić osobisty stosunek do wydarzeń i doświadczeń. Umiem napisać esej lub raport przedstawiający informacje lub podający argumenty za albo przeciw konkretnemu punktowi widzenia.

Poziom C1 Effective Operational Proficiency (Zaawansowany)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
Certificate in Advanced English (CAE), Business English Certificate (BEC Higher), Zentrale Mittelstufenprufung (ZMP), PrUfung Wirtschaftsdeutsch International (PWD), DALFB1.B2

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Rozumiem dłuższą wypowiedź nawet, jeśli nie ma w niej przejrzystej struktury i związki myślowe pomiędzy poszczególnymi częściami tej wypowiedzi nie są wyraźnie zaznaczone, lecz tylko zasygnalizowane. Rozumiem bez większego wysiłku programy telewizyjne i filmy.

Czytanie ze zrozumieniem: Potrafię zrozumieć długi i złożony tekst informacyjny, jak i tekst literacki oraz dostrzec jego stylistykę. Jestem w stanie zrozumieć długą instrukcję techniczną specjalistyczny artykuł nawet spoza dziedziny, w której się specjalizuję.

Mówienie: Potrafię wyrażać się spontanicznie i płynnie, prawie bez trudu znajdując potrzebne mi słowa. Potrafię w sposób skuteczny i elastyczny posługiwać się językiem zarówno w kontaktach towarzyskich, jak i zawodowych, w sposób przejrzysty i szczegółowy omówić złożony temat. Umiem rozwinąć poszczególne części złożonej wypowiedzi i zakończyć ją odpowiednią konkluzją. Potrafię precyzyjnie formułować opinie oraz umiejętnie nawiązywać do wypowiedzi innych rozmówców.

Pisanie: Potrafię sporządzić długą przejrzystą i poprawną pod względem struktury pisemną wypowiedź. Umiem zaprezentować złożony temat w liście, eseju, czy raporcie, uwypuklając w odpowiedni sposób najważniejsze w moim przekonaniu punkty, wykazując przy tym umiejętność dostosowania stylu języka do odbiorcy.

Poziom C2 Mastery
(Biegłość językowa)

Poziomy znajomości języka

Egzaminy (język angielski, niemiecki, francuski):
Certificate of Proficiency in English (CPE), GroBes Deutsches Sprachdiplom (GDS), Deutsches Sprachdiplom (KDS), Zentrale Oberstufenprufung (ZOP), DALF B3, B4

Opis kompetencji językowych po ukończeniu kursu na danym poziomie:

Rozumienie ze słuchu: Bez trudu rozumiem każdy rodzaj wypowiedzi, zarówno na żywo jak i w mediach, nawet jeżeli tempo wypowiedzi jest szybkie, potrzebuję jedynie trochę czasu na przyzwyczajenie się do indywidualnego akcentu osoby wypowiadającej się.

Czytanie ze zrozumieniem: Jestem w stanie zrozumieć bez trudu każdy tekst, nawet abstrakcyjny. Rozumiem także teksty złożone zarówno pod względem formy, jak i treści, np. podręcznik, specjalistyczny artykuł, utwór literacki.

Mówienie: Bez wysiłku mogę uczestniczyć w każdej rozmowie czy też dyskusji. Wypowiadam się płynie i potrafię precyzyjnie wyrazić niuanse znaczeniowe. Dobrze znane mi są wyrażenia idiomatyczne i potoczne zwroty. W razie trudności potrafię w sposób zręczny i niemal niezauważalny przeformułować swoją wypowiedź. Potrafię w sposób przejrzysty i spójny dokonać opisu lub rozwinąć argumentację używając rejestru językowego adekwatnego do sytuacji, a struktura logiczna mojej wypowiedzi umożliwia odbiorcy zauważenie oraz zapamiętanie najważniejszych punktów wypowiedzi.

Pisanie: Potrafię pisać przejrzyste, płynne teksty w odpowiednim stylu (w zależności od potrzeby) oraz streścić i zrecenzować specjalistyczny tekst lub utwór literacki. Umiem zredagować złożony list, raport lub artykuł, konstruując tekst w logiczny i skuteczny sposób, tak, aby pomóc czytelnikowi uchwycić kluczowe elementy wypowiedzi.